I förskolan ska omsorg, utveckling och lärande bilda en helhet. Alla barn ska få mötas, leka och lära tillsammans. Undervisningen ska vara planerad eller uppstå spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden. Genom undervisningen ska barnen få möjlighet att utvecklas inom många olika områden, till exempel språk, matematik, hälsa och hållbar utveckling. Att skapa trygghet för både barn och vårdnadshavare är också en viktig uppgift för förskolan. Därför ska förskolan samarbeta med vårdnadshavarna.
Förskolan är det första steget i det svenska utbildningssystemet och ska lägga grunden för det lärande som fortsätter resten av livet. I förskolan får barnen möjlighet att utvecklas och lära genom att leka, skapa och utforska – på egen hand, i grupp och tillsammans med vuxna. Undervisningen leds av förskollärare. I förskolan har leken en central plats i all undervisning, både barns spontana lek och lek som personalen introducerar. I leken får barnen bland annat bearbeta intryck och utveckla sin fantasi, kreativitet och förmåga att samarbeta och kommunicera.